Alweer een half jaar in Suriname!

25 februari 2014 - Paramaribo, Suriname

Hallo allemaal!

Het is alweer een tijdje geleden dat ik een reisverhaal heb geschreven. Toch probeer ik op facebook zo nu en dan ook wat van me te laten horen. Mijn leven hier in Paramaribo bevalt nog steeds goed. Ik kan zeggen dat ik aardig gewend ben aan het klimaat, ritme en de mentaliteit. Dit heeft best even geduurd. De eerste vier maanden hier waren een en al feest; alles is 'nieuw'; je gaat veel op stap en in het weekend leuke dingen doen. Na de kerstvakantie is het allemaal een beetje 'gestabiliseerd' en moest ik mijn leventje hier zien in te richten. Ik ben verhuisd naar een appartement niet ver van mijn werk. Ik heb nu alles voor mezelf; keuken, badkamer/toilet. Dat is echt fijn! Het is een nieuwbouw complex (ik zal wat foto's van mijn huisje plaatsen). Ook op het werk gaat het goed! Mijn klasje is aardig gegroeid. Ik begon met 13 leerlingen en is uiteindelijk gegroeid naar 22. Ik heb een hele leuke groep kinderen en ik geniet er enorm van. Het is zo leuk om vanaf het begin een band op de bouwen met de kinderen. Ik ben de juf en helmaal verantwoordelijk voor het reilen en zeilen in de klas. Dat is een heerlijk gevoel. Ik ben heel erg gemotiveerd om leuke dingen te introduceren. Zo hebben we elke ochtend tot 07.45 uur een inloopochtend, woensdag = fruitdag en vrijdagochtend een inloopochtend voor de ouders. Ook ben ik een tijdje geleden begonnen met het 'zonnetje van de week'. Elke week staat er een kind centraal. Hij/zij krijgt vrijdag een rugzak mee naar huis die gevuld kan worden met allemaal persoonlijke spullen. Maandag krijgen die spullen een mooi plekje in de klas, en mag het 'zonnetje' een zon verven met zonnestralen. In de loop van de week schrijven we met z'n allen lieve dingen op de zonnestralen. Het is zo mooi om te zien hoeveel zelfvertrouwen het kind hierdoor krijgt. Ook hebben we al veel leuke feesten op school gehad; Sinterklaas, Kerstfeest en straks Carnaval, Pasen, kinderboekenweek en we starten over een week met een chocoladeproject. Erg leuk allemaal! Natuurlijk wordt er ook druk gewerk. Zo beginnen we deze week met de cito-toetsen. De kinderen vinden het eigelijk alleen maar erg leuk! Zo probeer ik het ook over te brengen.

Naast het werken doe ik natuurlijk ook veel leuke dingen in de stad. Ik sport 2/3 keer in de week en vind het heerlijk om naar de markt te gaan en gezonde maaltijden te maken, ik heb immers nu een eigen keukentje.In het weekend vind ik het erg gezellig om in het centrum wat te drinken, een hapje te eten of naar de bioscoop te gaan. Vorige week hebben mijn ouders hier twee weken vakantie gevierd. We hebben veel leuke dingen gedaan! We hebben door de stad gewandeld, Fort Zelandia bekeken. Een stadstour gedaan, naar de bioscoop geweest; 'Hoe duur was de suiker', een theatervoorstelling bezocht, natuurlijk een beautymiddagje gehouden met een lekkere massage, sauna en bubbelbad :-). Daarnaast hebben mijn ouders een tripje van drie dagen gemaakt naar de jungle. Verder natuurlijk uit eten geweest en veel terrasjes gepakt. Afgelopen donderdag zijn ze verder gevlogen naar Curacao voor een relaxweekje aan het strand. Het was zo leuk om weer lekker te kletsen. Weer even vertrouwd Frysk prate ;-). Hoewel op school ook een aantal friese kinderen zitten.

Ik geniet nog steeds van mijn leventje hier en zie het echt als een hele ervaring. Ik leer er ontzettend veel van en mag ook ervaren hoe het is om deel uit te maken van een andere cultuur met al zijn tradities. Het is algemeen bekend dat het er hier veel relaxter aan toe gaat. Dat kan ik echt beamen. De druk is een stuk minder, waardoor je echt tijd hebt om te genieten van elk moment.

Ik zal snel weer een reisverhaal plaatsen!

Veel groetjes van Marieke

1. Marja Dijkstra:
    25 februari 2014
    Ha Marieke,
    Wat fijn om weer wat te lezen hoe het met je gaat :-)
    Blij dat je het heerlijk naar 't zin hebt!
    Je eigen stekje nu, meer privacy ;-)

Dat 'zonnetje van de week' ontroerde me..
    Wat zal dit de kinderen opbouwen!

Blij voor je dat je ouders ook zijn geweest en je mooie appartement hebben gezien en jullie ook elkaar weer konden omhelzen :-))

Liefs, mij
  2. Marieke:
    25 februari 2014
    Hoi Marja!!
    Bedankt voor je superlieve reactie! Het was alweer te lang geleden dat ik een verhaal had geplaatst. De tijd gaat ook zo snel! Hoe gaat het met jou? We houden contact!
    Liefs Marieke
  3. Elske Kuipers:
    27 februari 2014
    Hoi Marieke,
    Hast wer in moai ferhaaltsje skreaun!
    Fijn datst dêr net sa'n druk fielst as hjir, soe ek wol wat foar my wêze, hihi!
    Genietse!
    Groetsjes, Elske
  4. Froukje:
    28 februari 2014
    Hé Mariek!

Leuk verhaal wer! Ik hie nog net iets alle foto's sjoen, mooi jer!!!
    Tot gauw op Skype!

Tút fan ús!
  5. Tsjimkje Wagenaar van de Wyngert:
    3 maart 2014
    Je hebt in elk geval werk. Elske, die nu bij ons werkt, weet niet of ze het komende jaar nog werk heeft. Ze moet wrschl. weg omdat ze via het uitzendbureau werkt en volgend jaar weer mensen van PCBO een plek moeten hebben. Ik blijf voorlopig nog. We hebben net een PCBO-dag gehad over de identiteit van het christelijk onderwijs in de Bethel-kerk Ik was ook mee. O.a ook een heerlijke lunch....