De eerste dagen Paramaribo!

13 september 2013 - Paramaribo, Suriname

Langzamerhand begin ik hier een beetje te wennen. Ik probeer er ook zoveel mogelijk op uit te gaan om de omgeving te leren kennen en om mensen te ontmoeten.

Afgelopen woensdag heb ik eerst maar eens een fiets gehuurd. Best raar om weer aan de linkerkant van de weg te moeten fietsen. Het gaat ook nog regelmatig mis! Soms moet ik ook echt even om mezelf lachen... Gelukkig zijn de automobilisten begripvol. Ze zullen wel denken;" arme Hollander in de hitte op de fiets...;-)". Tijdens onze stageperiode had ik het idee dat er meer fietsers waren dan nu, maar ik heb begrepen dat de stageperiode hier straks weer aanbreekt, dus dan zal ik niet meer een van de weinige fietsers zijn...haha. Tijdens mijn fietstochtje heb ik meteen wat boodschappen gehaald bij Tulip (een hele grote soort Surinaamse AH, waar je letterlijk alles kunt krijgen wat je in Nederland ook in de winkels vindt). Heb mezelf maar even verwend met een lekker wijntje en natuurlijk chocola (mem, ik wacht wel toch vrijdag hoor?!...is nl onze chocola-avond ;-)). Ook ben ik bij de bakker geweest voor lekkere broodjes voor 's ochtends. Het brood bij de bakker hier is misschien nog wel lekkerder dan in NL. 's Avonds uit eten geweest bij blauwgrond; een lange straat met allemaal Javaanse eettentjes. Je kunt hier de lekkerste bami krijgen. Je zit eigenlijk gewoon bij mensen in hun achtertuin te eten....echt zo leuk!

Donderdag heb ik er een cultureel dagje van gemaakt. Eerst even de winkels hier bekeken; even wat handdoeken etc. gekocht, en natuurlijk een kijkje genomen bij Steps (de winkel met de 1000en slippers ;-)). Daarna heb ik mijn fiets bij t'Vat neergezet en ben ik langs de waterkant gelopen om wat mooie foto's voor thuis te maken. Heerlijk om er even rond te lopen! Omdat het hier om dit moment erg warm is, had ik het na een uurtje wandelen wel even gehad, en ben ik naar t'Vat gegaan voor een hapje en drankje. Ik had mij e-reader meegenomen en heb er heerlijk een paar uurtjes doorgebracht. Tegen een uurtje of 6 ben ik teruggefietst naar huis, heb me even opgefrist en een aflevering Gooische vrouwen gekeken (oude herinneringen opgehaald ;-)). Tegen 8 uur klopte mijn huisgenoot op de deur. Hij kwam thuis ben twee heerlijke (grote) ijscoupes. Zo lief! Vandaag ga ik ben hem de stad in; beetje rondwandelen en ergens een drankje doen.

Ik geniet enorm van alles, en het geeft echt een kick om de dingen zelf uit te zoeken en  mensen te ontmoeten. Ik heb al een aantal telefoonnummers van mensen gekregen die me graag willen helpen of iets leuks willen doen, dit geeft echt een goed gevoel, en weet je dat je echt niet op jezelf aangewezen bent!Natuurlijk komt er vast een moment wanneer het wat moeilijk wordt, maar ik ben ervan overtuigd dat ik hier ook wel weer mee om leer gaan. Het is zo'n geweldige ervaring om hier mijn leventje even te leiden, en ik ben erg blij dat ik deze stap heb genomen. Natuurlijk mis ik iedereen in Nederland, maar gelukkig is er Skype en kan ik contact houden met mijn lieve familie en vriendinnen!

Heel veel liefs vanuit Paramaribo!

1. Sanne:
    13 september 2013
    Goed om te lezen dat het goed gaat met je. Je vermaakt je prima zo te lezen.
    Vorige week vrijdag heb ik voor het laatst de slippers aan gehad, daarna is het einde v d zomer echt voor me aangebroken maw geen zomerkleding meer. Ik draag nu weer donkere herfstkleding en laarzen (veel leer). Wanneer de zon schijnt is het nog wel erg lekker. Maar ik ben inmiddels wel echt in de herfst mood gekomen haha.

Geniet meid! En als je eens wilt bellen, let me know... Ik gebruik viber, een app zoals Skype.

Geniet van je chocolade avond vanavond. Liefs Sanne