Het Kleurenorkest

28 september 2013 - Paramaribo, Suriname

Gister (27/09) heb ik voor het eerst kennisgemaakt met de collega's van basisschool het Kleurenorkest. Om 09.45 uur ben ik op de fietst gestapt richting school. Van te voren had ik op internet de route uitgezocht die ik de komende maanden moet fietsen. Het bleek maar 10/15 minuten te zijn...ideaal! Eenmaal op de fiets bleek het niet zo makkelijk te zijn de juiste straten te vinden. Na veel te hebben gevraagd kwam ik na drie kwartier :-( aan bij de basisschool. Ik werd meteen hartelijk ontvangen door een bestuurslid, die mij aan een aantal collega's heeft voorgesteld en mij een rondleiding door de school heeft gegeven. De school is gevestigd in een groot woonhuis, dus het doet heel gezellig en knus aan. Mijn lokaal zit aan de voorkant van het huis, dus veel lichtinval, en de mogelijkheid om op de veranda te spelen, erg leuk! De andere klassen zijn meer dan de helft kleiner. Groep 3 t/m 8 zijn ook combinatiegroepen, en telt tussen de 10 en 15 leerlingen per combinatiegroep. De kinderen kunnen zo optimaal les krijgen. Het leerlingenaantal kan niet veel groeien i.v.m. de grootte van de school, maar de klassen maken ze bewust niet groter. Ik heb de grootste groep; 20 leerlingen. .

Na een drankje te hebben gedronken met een collega, en wat ervaringen te hebben uitgewisseld, ben ik in mijn klas aan de slag gegaan om alles voor te bereiden voor volgende week. Alles zat ik dozen, dus ik was nog wel even bezig. Tegen 11.00 uur kwam een vader met zijn zoontje de klas binnen om de boel een beetje bij te werken, verven etc. Het is een Nederlands gezin die tijdelijk ik Suriname werkt. Erg leuk om wat ervaringen uit te wisselen! Hij stelde meteen voor om een groter bureau voor mij te maken, zodat ik mijn persoonlijke spulletjes goed kwijt kan in de klas.

Tot een uurtje of 1 ben ik bezig geweest om alle hoeken netjes en startklaar te maken; huishoek, bouwhoek, luisterhoek, leeshoek, verfhoek, spelletjeskast, knutselkast etc. Ook heb ik alle methodes die ze gebruiken goed bekeken en alvast een kleine planning gemaakt voor de komende weken.

Om 1 uur nodigde de vader mij uit om een broodje te eten in de stad. We hebben heerlijk geluncht in een 'puur' broodjeszaak. Het was net of ik even terug was in Nederland; heerlijke broodjes kaas!

Tegen twee uur heb ik nog even het een en ander klaargezet en opgeruimd.  Om half 5 was het tijd om naar huis te gaan. Samen met Jessica (huisgenoot) heb ik nog even een broodje gegeten en zijn tegen 8 uur met de taxi naar hotel Torarica gegaan voor een lekker (chocolade) ijsje.

1 keer in de maand wordt er een borrel georganiseerd voor alle expats in Suriname, zo ook die vrijdag. Deze maand werd het gehouden in het Royal Torarica hotel aan de Surinamerivier, een prachtige locatie! We hebben er een drankje gedronken en een beetje de kat uit de boom gekeken, best een chique bedoening allemaal, maar erg gezellig! Volgende keer hopen we wat meer contact te maken met de mensen. Gister was het nog even wennen allemaal. Het is erg leuk dat er elke maand zo'n avond wordt georganiseerd. Het is vooral bedoelt om te netwerken, en contacten op te doen.

Vanavond gaan we met z'n zessen op stap naar Zsa Zsa Zsu; een discotheek in Paramaribo. Ik zal vanavond een lekkere pastamaaltijd bereiden, en daarna gaan we met z'n allen lekker de stad in. Superveel zin in!

Morgen nog even een lekker rustig dagje en me alvast een beetje voorbereiden voor dinsdag. De scholen beginnen 1 oktober. Maandagochtend heb ik om 8 uur een afspraak bij de vreemdelingendienst om mijn verblijfsvergunning verder te regelen. In de middag ga ik naar school om samen met de collega's te starten. Dinsdag de eerste echt schooldag! Spannend, maar erg leuk! Volgende keer laat ik weten hoe de eerste weken zijn bevallen...

Tot snel!

Veel liefs van Marieke

1. Roelien:
    28 september 2013
    Hey Mariek!

Je klas ziet er ruim en gezellig uit!!
    Heel veel succes dinsdag en geniet nog even van je vrije dagen!
    X
  2. Barbara:
    28 september 2013
    Hoi Marieke,
    Wat leuk om al je reisverhalen te lezen! Het doet me echt terug denken aan onze tijd in Suriname. Geweldig was dat! Nog bekenden van toen tegen gekomen?
    Jouw klas ziet er al mooi uit!
    Heel veel succes volgende week met de start vanhet schooljaar!
    Liefs Barbara
  3. Elske Kuipers:
    29 september 2013
    Hoi Marieke,

Wat heb je een leuke klas! Zijn vast ook lieve kindjes :)
    Veel plezier en succes met je eerste werkweek en dan ben ik benieuwd naar de verhalen over hoe het was!

Groetjes!
  4. Rosalie:
    29 september 2013
    He Marieke,

Leuk om je verhalen weer te lezen. Probeer nog weer bekende plekjes te zien! Mmm, dat ijs bij Torarica! Veel succes met jouw eigen klas!

Liefs Rosalie
  5. Nynke:
    30 september 2013
    Heee Mariek!!
    Mooi om te lezen hoe je alles aan het verkennen bent en nieuwe contacten maakt :) Ik wens je veel succes met je eerste werkweek!! Do kist it :D
    Leafs Nynke
  6. Renate:
    9 oktober 2013
    Wauw Marieke, hearlik om dyn ferhalen te lêzen. Klinkt allegear hiel goed, en neffens my wurdsto dêr mei iepen earms ûntfongen. En terjochte, want ze ha in hiele goeie juf yn hûs helle:) Set him op!